Consultaties op Maandag en Donderdag enkel na afspraak

Netiquette

Netiquette zijn de gedragsregels die gelden voor communicatie op het Internet en gelden dus ook voor bezoekers en actieve gebruikers van de ANCA-Kliniek web site. Hier zullen een aantal van deze Netiquette-regels op een rij worden gezet.

 

Forums

  1. Het is natuurlijk normaal dat bij het verzenden van een bericht of het plaatsen van een bericht in een nieuwsgroep uw eigen email adres als afzender wordt gebruikt. Hierdoor kunnen anderen namelijk op uw bericht reageren.
  2. Kijk uit wat u over anderen zegt. Zeker in nieuwsgroepen kunnen vele anderen uw mening lezen.
  3. De lezer van uw bericht is net als u een mens, schrijf dus altijd op de manier waarop u zo iemand anders ook zou benaderen als u hem of haar op straat tegenkomt of aan de telefoon heeft.
  4. Houd de berichten kort, bondig en ter zake doende. De meeste gebruikers krijgen dagelijks veel email en ook in nieuwsgroepen verschijnen soms honderden berichten per dag. Lange, onzinnige of niet ter zake doende berichten zullen minder snel of niet worden gelezen en beantwoord
  5. Let op uw taalgebruik, een bericht vol met taalfouten is moeilijk leesbaar en zal minder snel gelezen en beantwoord worden.
  6. Wees voorzichtig met sarcasme en humor. Omdat non-verbale communicatie ontbreekt bij elektronische communicatie, kan uw grap uitgelegd worden als kritiek. Wanneer u grappig probeert te zijn, gebruik dan zogenaamde emoticons, ofwel smileys, om uw gevoelens uit te drukken.
  7. Geef in de titel of het onderwerp duidelijk en kort weer waar het bericht over gaat, dit is tenslotte het eerste dat de lezer te zien krijgt.
  8. Plaats nieuwsgroep berichten in een geschikte groep. Een bericht over het stripfiguur Goofy hoort niet thuis in een computer groep. Pas ook op met het plaatsen van commerciële uitingen, vooral bij plaatsing in verkeerde of meerdere groepen wekken ze irritatie op, waardoor het doel helemaal voorbij wordt gestreefd.
  9. Plaats hetzelfde bericht maar één keer. Een bericht blijft in vrijwel elke nieuwsgroep lang genoeg staan om door iedere geïnteresseerde gelezen te kunnen worden. Het heeft daarom geen zin eenzelfde bericht nogmaals te posten, ook al zijn de reacties op de posting minder dan verwacht.
  10. Vaak hebben nieuwsgroepen een zogenaamde 'Frequently Asked Questions (FAQ)'s’. Hierin staan antwoorden op de meest gestelde vragen in deze groep. Lees deze berichten voordat u een nieuw bericht plaatst.
  11. Gebruik niet alleen hoofdletters. HET LIJKT ALSOF U SCHREEUWT.
  12. Als u op een bericht reageert, citeer dan niet het hele artikel, maar alleen de ter zake doende delen.
  13. Reageer op nieuwsgroep berichten door een 'reply' in de nieuwsgroep te zetten. Ook andere gebruikers hebben vaak belang bij het antwoord. Stuur eventueel via email een kopie aan de vraagsteller.
  14. Geef duidelijk weer wanneer u iemand citeert.
  15. Proef eerst de sfeer in een nieuwsgroep voordat u er zelf een bericht in plaatst. Ter informatie het lezen van nieuwsgroepen zonder er aan deel te nemen heet ‘lurken’.
  16. Het Forum en/of Gastenboek van deze site mag niet worden gebruikt voor z.g. Off-Topic (= niet aan heup gerelateerde) onderwerpen, danwel (eigen-)reclame doeleinden. Deze worden zondermeer door de webmaster verwijderd.

Email

  1. Stuur nooit een aan u verstuurd persoonlijk bericht door naar een ander. Plaats het ook nooit in een nieuwsgroep. Tenzij op uitdrukkelijk verzoek van de verzender.
  2. Als u in uw email adres de naam van het bedrijf waar u werkt heeft staan, maak dan in berichten duidelijk of u uw persoonlijke standpunt weergeeft of dat van het bedrijf.
  3. Let op uw taalgebruik, een bericht vol met taalfouten is moeilijk leesbaar en zal zal minder snel gelezen en beantwoord worden.
  4. Maak uw berichten niet te lang. De ontvanger kan een verouderd email programma hebben dat moeite heeft met lange berichten.
  5. Verstuur uw email berichten gericht, dus niet naar alle adressen in uw adresboek. Dit voorkomt ergernis.

Geen Spam!

  1. Het is niet toegestaan om email adressen te gebruiken voor "spam". Onder spam wordt ongevraagde email verstaan. Onder spam vallen ondermeer de volgende activiteiten:
    • Doorsturen van kettingbrieven;
    • Doorsturen van loze virus waarschuwingen (van zogenaamde ”hoaxen”);
    • Piramide stelsels en “snel rijk worden” mailings;
    • Commercieel gebruik of promotie van producten om email adressen te bemachtigen.
    • Misbruik maken van Forum en/of Gastenboek voor eigen reclame boodschappen.